I wuz a fat bitch. Uite CUM am desfacut.

Daaaamn!

Saru’mainileee! 😀 Ce mai faceti? Va simteti bine? Ati servit de sarbatori? Sarmalutz? Porcutz? Ala micu, sanatos? Ii dati sa manance bine, da? Uite vezi, aici e chestia, copilul din tine este ca stomacul din tine: cand se face mare, nu-l mai poti stapani. Iar eu n-am facut exceptie de la schema asta, ani de zile am stat cu copilu-n stomac si i-am satisfacut toaaaaaaaaate poftele pastelui ma-sii de burdihan.

Dar s-o luam pe rand, zic. Acest articol este al doilea, dintr-o serie de patru, serie ce este menita sa te ajute pe la nutritie, daca esti o femeie grasa si trista (si inevitabil devii o catea ordinara pentru cei din jur). Modul meu de adresare al acestei probleme este unul atipic pentru blog-ul Catalinei, deci te rog sa parcurgi disclaimerul din Primul Articol si daca n-ai stomac suficient (get it? haha), inseamna ca acest articol nu este pentru tine si te invit sa pleci.

Dar daca ai parcurs deja primul articol sau pur si simplu ai nimerit pe-aici si te intereseaza tema, iata ce vom face de data asta:

  1. Plan Shmenar de Nutritie
  2. Jurnal Alimentar de Iepure Destoinic
  3. Rafin-o-Metru de Haleu

Daca vei urmari cu atentie cele 3 capitolashe si vei investi in tine cu seriozitate, in cateva luni vei pierde niste centimetri super-considerabili in talie (si cu putin noroc ii vei castiga in vagin – fuck, stiu, e prea mult, chiar am exagerat, astfel de glume nu se fac, vreau sa stii ca stiu, nu sunt un om iresponsabil, ci doar transparent cognitiv – oare prostul nu rade, se supara?).

Bineinteles ca si eu am parcurs cei trei piloni de mai sus, acu cativa ani cand am slabit. Motiv pentru care toate temele pe care le vom trata aici sunt din experiente personale, iar tu iti vei trage ce concluzii ai nevoie. Nu vreau sa ma bag foarte mult sa-ti spun ce sa mananci, mi se pare o chestie de bun-simt sa nu ma bag in intimitatile omului, asadar iti voi spune doar ce a functionat la mine si cum am reusit sa nu fac niciun compromis.

Cateva detalii despre Dorin de acum 2-3 ani, o sa incerc sa fiu cat mai concis:

“Indiferent de noapte sau zi,
Vie apocalipsa de-o veni,
Eu nu renunt la nicio placere,
Dau-nainte cu whiskey si bere, mici, ceafa de porc inecata in smantana si salvata de cartofi prajiti cu tare mult usturoi, aripioare picante, shaorma cu absolut de toate, ciocolata in toate formele si tavile, cola la greu – 90kg / 1.83m. Acu am 74kg si este greutatea perfecta pentru constitutia mea. Si la ureche am o stea. Cicalaca cichi-cea.” (n-am gasit rima)

Asadar, sa purcedem! (poor choice of words, hue hue hue)

Plan Shmenar de Nutritie

What if?

Te-am pus data trecuta sa-ti faci cont pe CalorieCount.com. De ce? Pentru ca acest soft te va ajuta sa-ti tii evidenta alimentatiei tale mega-haotice, te va ajuta sa-ti stabilesti un trend de slabire sau mentenanta (sau chiar ingrasare) si cel mai important lucru, te va ajuta sa te tii de treaba mai bine decat te-a ajutat orice nutritionist paleo-vegan sau orice soarece de sala de fitness.

Bun. L-ai facut, te-ai dat prin el, ai inteles cam ce vrea CalorieCount de la viata ta. Prima chestie pe care e bine s-o faci este sa-ti setezi un trend de slabire. Te duci frumusel la Tools si iti faci profilul. Va trebui sa introduci cateva date, in urma carora softul va face un calcul destept si-ti genereaza un plan estimativ. De exemplu, vrei sa dai jos 3kg in 2 luni. Acest tool iti face o estimare si iti spune cam cate calorii ar trebui sa mananci pe zi ca sa-ti atingi goal-ul (la capatulul celor 2 luni). E foarte important, oricine ai fi,  sa nu-ti setezi un trend care sa te oblige sa mananci mai putin de 1500 de calorii pe zi. Ai inteles asta? Este foarte important. Nu te zgarci, nu trage de tine, nu te grabi. Treaba asta e bine s-o faci cu cap, nu cu viteza. Nici sa n-aud texte de genul “vreau sa slabesc repedeeeee”.

Vei observa ca dupa ce ti-ai setat trendul, in graficul pe care-l vezi zilnic (cu calorii mancate / ramase), vei avea doua trenduri: cel setat de tine si cel de mentenanta (adica trendul care, daca te tii de el, nu te va slabi, nici nu te va ingrasa. La mine era cam asa: 1600cal/zi – trend de slabire; si 1900cal/zi – trend de mentenanta. Tu-l vei avea pe al tau.

Cum iti hotarasti trendul?

Daca vrei sa slabesti 5kg (sa zicem), e bine sa le dai jos in 3-4 luni. Daca vrei sa slabesti mai mult, mentine calculul aritmetic. Nu te grabi. De mai bine de zece ani ti-ai obisnuit organismul cu un stil anume, lasa-i macar jumatate de an sa faca tranzitia (daca vrei s-o pastreze si sa nu te ingrasi iar duminica noaptea cu nasul in galeata de inghetata si cu pisica ce te judeca din priviri, in tacere). Este foarte important sa slabesti controlat, sa nu sochezi organismul. Da-i timp sa inteleaga ce se intampla cu tine si mentine diversitate exagerata in alimentatie, ca sa-l fraieresti pe prost.

Vom lua exemplul planului meu (1600cal/zi slabire, 1900cal/zi mentenanta). Este foarte important sa intelegi urmatoarele:

  1. Pragul de jos este mai important decat cel de sus! Nu vrei sa te infometezi, sa-ti bagi organismul in sperieti, sa creada ca a ajuns in desert si nu va mai manca ni-cio-da-taaa! Daca mananci constant cel putin pragul de jos, organismul nu va observa trendul de slabire suficient cat sa intre in panica si pe alerta de conservare. Mai bine depaseste pragul de sus (1900), oricum ai facut-o de cand isi lansau Parazitii primul album, nu face nimic sa mai sari calul inca o data.
  2. Nu trisa, bah! Ca nu mie-mi furi caciula! Acest trend estimativ este calculat zilnic, adica pe o perioada de 24 de ore. Sa nu te puna dracu’ sa-ti bagi vrajeala ca a trecut de doishpe noaptea, deci practic gen este o noua zi si pot sa continui sa mananc din aceasta inghetata in saramura de ciocolata.
  3. Seteaza-ti un trend realist! Nu te incapatana sa slabesti 10kg in 3 sapatamani. Nu mai crede toate prostiile de pe internet cu retete / diete minune, nu exista asa ceva. De cate ori dai peste un astfel de bullshit, intreaba-te: exista oare oameni interesati sa faca bani din acest regim-fulger? Daca raspunsul este DA, povestea e vrajeala ce nu se preteaza la mintea educata a unei femei moderne ce n-a avut cu adevarat parinti care s-o pregateasca nutritiv si na, a luat kg in plus over time, dar nu este o problema asa grava, cu putin tact si incredere in sine, sigur va depasi si chestia asta. A indurat si a depasit atatea rahaturi in viata ei, de la iubiti, familie, sefi, colegi, imbecili de pe la metrou si din club, sigur poate ea sa scape de cateva kg amarate. Si stii de ce? Pentru ca are o singura viata, este constienta de aceasta numaratoare inversa si vrea sa se bucure cat mai mult si mai frumos de ce a ramas.

Pe scurt, cam asta ar fi cu setatul trendului de slabire. Pune mana, fii sincera si realista cu tine, fa-l, tine-te de el si in cateva luni iti vei cumpara haine mai porno. Urmeaza capitolul cu jurnalul alimentar si procesul zilnic de logare al mancarii.

Jurnal Alimentar de Iepure Destoinic

Hehe. He.

Da, trebuie sa-ti introduci zilnic toata mancarea in CalorieCount. Nu fi lenesa, nu e usor, dar nici greu. La inceput e mai dificil pana inveti sa cauti / adaugi / salvezi felurile de mancare.

Daca urmaresti felul in care softulache a organizat capitolele zilnice de nutritie (mic dejun / pranz / cina / snacks / apa etc) ai sa vezi ca nu tre sa fii inventiva si sa-ti strofoci creierul, e suficient sa urmaresti orarul si sa-l completezi zilnic. Nu fi creativa. Apropo, orarul; hehe, he. Cu ocazia orarului avem ocazia sa ne oferim ocazia sa ne corectam orele mesei. Asadar:

Orarul de nutritie este cam JUMATATE din procesul de nutritie. Este important in egala masura sa respecti niste ore ale mesei, pe cat este sa reduci cantitatile calorice. Aceste doua procese sunt doi piloni importanti. Cant stress this enough! Dar ok, ok, DE CE este important? Pentru ca ce facem noi aici este un proces educational, iar stomacul tau nu trebuie sa faca exceptie. Un om educat este rezultatul unui organism educat, nu invers. Asadar, tot ce mancam intr-o zi este ideal si al dracu’ de recomandat sa-l spargi pe 3 mese, nu 2, nu 5, nu 1 mare si lata. In  felul asta distribuim cantitatea de mancare pe durata zilei eficient, astfel incat sa nu suprasolicitam stomacul si nici sa avem ‘sesiuni goale’. Intelegi cum vine asta? Organismul incepe sa se obisnuiasca cu un ritm anume si asta e bine, pentru ca nu va mai fi luat prin surprindere. Daca stie ca in jur de ora 9 primeste ceva de mancare, altfel isi aliniaza astrele chimicale. Incearca sa produci acid gastric la doua noaptea, pentru ca fuckbrain over there a vrut pizza! Mai apoi, avem snacks (de ce dracu’ tot vorbesc la plural?! cred ca toata treaba asta cu articolele mi-a tras-o pe la empatie nitel), acestea sunt taaaare importante, pentru ca scopul lor este sa calmeze poftele. Ceva de rontait, pe scurt. Jumatate de shaorma nu este un snack, 10 migdale sunt un snack, un mar este un snack, fructele uscate etc. Te-ai prins. Deci 3 mese si intre ele 3 snacks. Idealul este atins cu aceasta formula. Daca reusesti sa-ti mentii acest orar, much health will happen to you.

Gata cu orarul. Daca (sa zicem) ai un trend de 1600cal, e bine sa-ti planifici cate 400-500cal/masa si de restul, snacks. Nu trebuie sa respecti aceste cifre, oricum – repet – softul are o abatere si nu e bine sa te uiti la el ca la o chestie exacta, ci mai degraba ordonata. Tot ce facem aici este sa aproximam. De exemplu, acum esti aproximativ groaznica, peste trei luni o sa fii aproximativ sexy.

Atentie! Vei avea un soc daca macar o saptamana vei loga mancare in CC si vei vedea negru pe alb ce MIZERII bagi in tine si in ce stil HAOTIC o faci. Cauta sa-ti educi treaba asta, incet-incet. Pe mine m-a luat capul cand am citit (si am constientizat) ce bag in mine. E o minune ca inca sunt in viata.

Apropo doamenlor, exista un moment in viata unui barbat in care se afla in cumpana intre doua mari… idei, sa le zicem. Prima idee reflecta exact educatia de cacat pe care ai primit-o de la parinti, frati, prieteni, profesori, colegi (societate) si se manifesta cam asa: cuaeeeeeeee, fratele meu! mananc ce vrea pana mea, cand si cum vreau, sunt un b0$$, ma duare-un cur, sunt mega cool si mascul feroce care nu-si toceste simturile rafinate masculine. Bun. A doua idee este mai degraba de provenienta interioara si marcheaza momentul in care barbatul, specimenul, incepe sa se desprinda de influenta societatii si suna cam asa: bah, am fost un imbecil pana la treij de ani, bagat in mine toate cacaturile, de-abia acum realizez cat de important este sa traiesc mult si bine, ca fara sanatate nu pot sa fac nimic in viata asta. Deci barbatul oscileaza o perioada intre aceste doua  idei. Cateodata acest proces dureaza cativa ani, alteori mult mai putin, important este ca intr-un final glorios, barbatul schimba macazul si se desteapta. Ce vreau sa subliniez este ca atat timp cat se afla in cumpana, in angoasa dintre cele doua idei, barbatul este considerat de catre prietenii lui un “gay total”. Exceptie fac, bineinteles, persoanele gay, nu pentru ca ar fi redundant pentru ele ci pentru ca acestea in general au o educatie nutritiva de invidiat si de luat in seama.

Inca trei motive pentru care orarul nutritiv este o idee buna:

  1. iti baga nitica disciplina in viata; ai sa vezi ca daca ai rabdare si esti harnica cu tine, treaba asta cu orarul iti va schimba si alte aspecte ale personalitatii tale; god knows u need that.
  2. te ajuta sa controlezi exact ce mananci. nu vei mai avea semne de intrebare, guilt trips etc. vei sti exact ce se intampla zilnic in organismul tau, iar sentimentul de nesiguranta si vinovatie va disparea ca prin minune.
  3. influenteaza durabilitatea sistemului tau digestiv si crede-ma ca vei multumi acestei idei cand vei avea cincizeci de ani, iar organismul tau va fi brici si-ti vei permite sa mananci de toate din toate vacantele.
  4. poti sa socializezi cu fetele pe forum, sa imparti impresii si sa dai share la orarul tau zilnic. much like, very nice, ma duxa-ma sinucid.

Ok. Daca ai invatat cum sa-ti calculezi un trend (care sa fie lejer, nu crancen) si ai inceput sa-ti planifici nutritia pe orarul de mai sus, insemna ca ti-a mai ramas un sigur lucru: CE mananci. Adica ce anume bagi in acel orar si respectiv in tine. Intrebarea cea mai cea are un raspuns simplu. ORICE. Dar acest raspuns nu va dura o vesnicie. Este important sa intelegi ca aceasta perioada de schimbare a nutritiei tale este formata din multe-multe seturi de schimbari mici. Oricum ai da-o, e mult pentru organismul tau, nu e obisnuit cu asa ceva; mai apoi, e mult pentru psihicul tau. Nu, nu ai resursele necesare sa faci atat de multe schimbari DEODATA. Asadar, vei face urmatorul compromis super-sanatos: in primele 2-3 saptamani mananca exact ce mancai si inainte, dar ai grija la cantitatile calorice si la orar. E suficient, pentru moment. E bine sa treci prin aceasta etapa in care sa te concentrezi exclusiv pe orar si trend, fara sa stai cu grija poftelor. Fa-ti poftele, le meriti, dar fa-le cu cap. Bineinteles, luam din oficiu faptul ca nu esti chiar o mizerie totala si bagi in tine pizza CHIAR IN FIECARE ZI. Fa dracu’ loc si la ceva legume!

Cate ceva despre CC (CalorieCount):

  1. nu introdu alte unitati de masura decat GRAMAJ. Gandeste-te ca mancarea pe care o gasesti in CC e bagata de pe toata planeta, iar masurile ca spoon, oz, serving sunt super ambigue si pot fi suuuuper diferite la gramaj fata de ce crezi tu. deci converteste in gramaj tot ce loghezi;
  2. nu ai gasit un anume fel de mancare in baza de date a CC-ului. Aw. Use your head, bitch! Nu uita ca asta e un mecanism de aproximare, strudelul cu mere e cam acelasi cu ala de dovleac, cheesecake e cam aceeasi cu placinta cu branza, painea e cam aceeasi peste tot (exagerez, dar intelegi ce vreau sa zic). daca nu gasesti un anume fel de mancare, cauta unul similar sau sparge-l pe bucati si introdu-le pe rand (nu ai gasit cheeseburger-ul de la Vivo, vezi din ce e facut si baga-le pe rand);
  3. invata gramajele. cam ce inseamna o felie de paine in calorii? dar un mar? in felul asta iti va fi mai simplu sa aproximezi din ochi gramajul si sa nu mai petreci o vesnicie pe baza de date a lui CC;
  4. profita de faptul ca nu gasesti chiar tot ce ai vrea in baza de date CC. Cauta sa mananci chestii mai banale, mai usor de identificat/logat. Esti o lepra lenesa? Perfect, now is your chance to shine!

Bai, eu chiar am vorbit serios. Mananca orice, dar variaza nitel si ai grija la orar si trend. Peste cateva saptamani toata frumusetea asta va lua sfarsit, pentru ca vom incepe sa umblam la calitatea mancarii. Ai vazut deja in CC, ca zilnic iti da o nota ce vizeaza calitatea haleului. Daca reusesti in astea cateva saptamani sa nu scazi sub C si s-o arzi pe la B, ar fi ideal. Macar 3/7 zile si tot e bine. Nu uita treaba asta.

Rafin-o-Metru de Haleu

Weird shit, man.

Asta e un mecanism (ma, serios nu vreau sa para pompos, ca nu prea e, dar facem economie de cuvinte ca sa salvam copacii, mkay?) care te ajuta sa faci o schimbare in felul in care privesti alimentele.

De obicei, te uiti la mancare si o cam calculezi in gramaj. Vine natural, la ochi, la mana. E eficient. Din greutatea a trei hambrugeri si cantitatea lor vizuala poti sa-ti dai seama ca nu e o idee buna sa-i mananci pe toti acum.

Ce-ti propun este sa incerci sa vezi mancarea in calorii, si nu in gramaj. Sa-ti calculezi si sa-ti anticipezi ce mananci – in calorii. Sa zicem ca un hamburger are 800cal. Trei ar avea 2400cal, iar trendul tau zilnic este la 1600. E clar ca din cantitatea calorica, daca ai manca doar doi ti-ai acoperi tot ce trebuia sa mananci pe ziua respectiva. Asa ca, mai bine mananci doar unul, si de restul caloriilor altceva, de dragul variatiei si al notelor.

Inca un exemplu, in caz ca nu e clar: Esti la micul dejun (duamne, nu-mi vine sa cred ca fac asta) si stii ca la aceasta masa e bine sa nu depasesti 500cal, dar vrei gogosi. Cam cate gogosi ar merge sa mananci la micul dejun si sa ramai cu constiinta impacata? Mai greu de apreciat din priviri, dar daca stii ca – in general – o gogoasa are 250cal, iar micul tau dejun are pragul maxim de 500cal, e clar ca doua gogosi sunt suficiente (si din punctul meu de vedere much recomandate – dar sa nu uitam, variatie – una cu ciocolata, una cu branza). Ideal ar fi sa mananci doar una, si-n rest chestii sanatoase, dar na. Daca gogosile difera in marime, clar difera in gramaj si calorii. Incearca sa le apreciezi din priviri, raportandu-te la reperul general de gogoasa de 250cal. Unele babane pot avea 400cal.

* * *

Tato!!!

Acestea ziind fise, da-i bataie, fa treaba pe rand si cu tact, tine cont de TOATE sfaturile mele, ca nu de florile cucului mi-am racit gura. In cateva saptamani vom vedea cum a evoluat situatia. Nu uita, scopul tau in aceasta perioada este sa te educi nitel si sa te familiarizezi cu softul, nu sa slabesti. Pana data viitoare, te rog sa tii cont de urmatorele:

  1. sunt perfect constient de cat de ridicole sunt titlurile articolelor mele si chiar m-am gandit serios sa le schimb.
  2. ai observat ca nu prea m-am mai ratoit la tine ca o jigodie misogina de un sexism feroce si apreciez ca ai avut rabdare pana acum si mi-ai inghitit copilariile. vezi tu, aroganta mea este un fenomen controlat, dar mai presus de-atat este o ustensila pe care o folosesc in contactul cu societatea. un filtru, daca vrei. iar tu tocmai ai trecut de acest filtru si acum stim amandoi cu siguranta ca prostul nu se amuza, se supara.

Iti multumesc ca mi-ai parcurs articolul, ne auzim in curand.

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*
*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>