Adunarea ne ajută în viață, scăderea la fel (mai ales când am întrecut măsura cu shoppingul online și vrem să vedem cât ne-a mai rămas din indemnizație), ba chiar și calculul unei suprafețe ne prinde bine când ne hotărâm să amenajăm camera copilului. Dar aș putea pune pariu că majoritatea dintre voi nu a avut nevoie, în viața de zi cu zi, să știe cât este radical din 19321 (who cares?!), să rezolve o ecuație cu două necunoscute (tantrumurile toddlerilor noștri reprezintă suficiente necunoscute pentru noi) sau sa calculeze volumul unui trunchi de piramidă. Și atunci, la ce ajută până la urmă matematica asta și de ce ne batem capul cu ea la școală 12 ani?
Astăzi discutăm despre cât de importantă este, pentru cei mici, formarea și stimularea unei gândiri matematice – de ce le trebuie, la ce îi ajută în viață și ce pierd dacă nu sunt expuși și către această zonă. De asemenea, pentru că la vârste mici nu ne apucăm să rezolvăm probleme și exerciții cu mere și pere și muște care zboară între trenuri, vă arăt ce fel de jucării și activități îi ajută pe copii să-și dezvolte abilitățile matematice, să gândească critic, logic, să-și stabilească strategii, să rezolve probleme și să descopere geometria în spațiu.
Jucăriile pe care o să le vedeți în fotografiile de mai jos au fost alese de mine special pentru acest subiect din oferta celor de la JouJou.ro, un magazin online românesc de jucării, jocuri și crafts unde am descoperit o mulțime de produse simpatice. Toate patru sunt jucării Goki, un producător german de materiale educative din lemn, a cărei politică de plantare a copacilor îmi place enorm – cei de la Goki donează anual câte o pădure tânără, iar din 2004 până azi au sădit 400.000 de stejari, arțari și fagi.
La finalul articolului vă las, ca de obicei, și o listă cu recomandări de astfel de jucării care stimulează gândirea matematică pe care le-am căutat și ales de pe site-ul celor de la JouJou.ro – vă las 10 linkuri pentru toddleri de 1-3 ani. Tot la final veți găsi și cuponul meu de reducere pentru JouJou.ro, care vă oferă 10% discount la toate produsele care nu sunt deja la ofertă pe site și este valabil până la sfârșitul lunii martie.
Matematica aduce ordine, structură și gândire coerentă.
Dacă ne gândim la problemele de geometrie pe care le rezolvam în școala generală, toate începeau cu o ipoteză, ridicau o concluzie, iar noi trebuia să oferim o demonstrație clară și riguroasă prin care să ajungem la concluzia respectivă. Poate că acum nu înțelegem la ce ne-a ajutat faptul că știam să demonstrăm dacă o dreaptă este paralelă cu un plan sau nu, dar genul acesta de exercițiu repetat și raționamentele pe care le-am făcut atunci când trebuia să rezolvăm o astfel de problemă au dus la formarea unei gândiri structurate, organizate, care este capabilă să filtreze informația, să separe esențialul de neesențial și să facă asocieri. Felul în care un elev se apleacă asupra unei astfel de probleme și caută soluții pornind de la teoria pe care o știe și de la experiența din trecut îi ascute mintea, îi antrenează atenția și concentrarea, îl ordonează. Îl face mai răbdător și mai atent la detalii. Este fix același tip de exercițiu pe care îl face, de exemplu, un toddler care se apleacă atent asupra unui puzzle pe care pur și simplu trebuie să îl rezolve.
Matematica favorizează gândirea logică, luarea deciziilor și capacitatea de a rezolva probleme.
În viața de zi cu zi, trebuie să luăm decizii: vindem apartamentul și ne mutăm la casă sau îl închiriem? Mergem cu copilul la doctor sau îl ținem sub observație acasă? Rămânem la ședința pusă de șef mult după terminarea orelor de program sau îi impunem limite ferme, pentru a nu ne lăsa afectată viața de familie? Indiferent care ar fi decizia pe care trebuie să o luăm, chit că lucrăm la bancă, la spital, la brutărie sau la grădiniță, mereu vom porni de la ceea ce știm deja (ipoteza), experiența din trecut (teoria), și vom lua o hotărâre (concluzie) cât mai bună pentru noi, bazându-ne pe toate aceste informații. Dintre toate materiile pe care copiii le studiază la grădiniță, școala primară, gimnaziu sau liceu, matematica este de fapt singura care formează astfel de abilități decizionale, care construiește o gândire logică și care ne permite să exersăm rezolvarea problemelor.
Matematica oferă încredere în propriile forțe.
Dacă vă uitați la un copil care rezolvă o problemă de matematică (sau dacă vă amintiți cum stăteau lucrurile în cazul vostru), o să vedeți că mai întâi este nedumerit, preocupat, poate anxios, apoi pe măsură ce începe să lucreze la ea se concentrează, iar atunci când în sfârșit o rezolvă este peste măsură de încântat: ”Am reușit! Am rezolvat-o!”. Este o stare firească pentru toți cei care rezolvă, de fapt, probleme, fie că este vorba de un bebeluș care reușește să mute bilele dintr-un labirint pentru motricitate, un toddler care face un puzzle mai complicat sau un puști care rezolvă o problemă de geometrie în spațiu. Rezolvarea unei probleme aduce satisfație, mândrie încredere și face minuni pentru stima de sine a celor mici.
”Eu nu sunt bună la matematică, poate copilul meu mă moștenește, ce mă fac?”
Am primit această întrebare de zeci de ori și știu, este un gând care aduce anxietate părinților care n-au fost foarte apropiați de matematică. Dacă studiile au dovedit că inteligența este o trăsătură complexă care e determinată atât de genetică, cât și de factori care țin de mediul copilului (deci da, într-o măsură inteligența se și moștenește), ultimele cercetări au arătat că aplecarea și priceperea la matematică NU se moștenește și NU este transmisă genetic – vă las aici un articol care explică exact de ce matematica nu are nicio treabă cu genetica. Cu alte cuvinte, singura modalitate de a vă asigura că aveți un copil care se pricepe la matematică este să îl expuneți de mic la jocuri și activități care să-i stimuleze gândirea matematică și să îi oferiți ocazia de a exersa, exersa, exersa. Din fericire (ce veste bună!), la matematică te pricepi doar exersând, și nu datorită vreunei gene-minune pe care doar unii dintre noi o au. Așadar felul în care copiii noștri vor privi matematica în viitor depinde de noi, părinții, și de cât și cum îi expunem la ”mini-matematică” acum, când sunt mici.
Când putem începe să aducem matematica în viața copiilor noștri?
Cred că răspunsul corect la această întrebare ar fi: ”Cât de curând și cu cât mai puțină presiune”. În goana după jocuri, activități, cursuri opționale sau, mai tâziu, meditații peste meditații, unii părinți încarcă prea mult copilul și pun o presiune nedorită pe umerii lui, încă de când este mic. Copiii sunt diferiți, plăcerile lor sunt diferite, pasiunile lor la fel, și sub nicio formă nu are sens să grăbim anumite abilități doar de dragul sau mândria de a avea un copil precoce. Însă putem să aducem elemente din matematică încă de la început în lumea copiilor noștri, prin felul în care le vorbim: ”Uite, mama are aici două mingiuțe, una este galbenă, cealaltă verde. Vezi? Una, două, într-o mână țin o minge, iar în cealaltă pe a doua”. Sau: ”Vom pregăti o ciorbă bună, așa că iau din cămară niște morcovi: unul, doi, trei, patru – cred că patru vor fi suficienți. Uite, aici în stânga punem grămasa de morcovi, iar aici în dreapta cele două cepe”. Sau: ”Hmmm, mărul tău pare mai mare decât al meu, nu? Uite, este mai mare, mărul tău e cât o portocală, pe când al meu este cât pumnul tău”. Genul acesta de discuții despre cifre, numere, mulțimi, conceptele de ”mai mic”, ”mai mare” fixează, încet încet, primele noțiuni matematice în viețile copiilor noștri, chiar de când sunt bebeluși.
Din nou, faceți acest lucru calm și fără presiune. Mie îmi place mult ce spunea Magda Gerber, educatoarea care în 1978 a pus bazele filozofiei de parenting RIE: ”Copilăria nu este o cursă pentru a vedea cât de repede un copil poate să citească, să scrie și să numere. Este mai degrabă o mică fereastră de timp în care fiecare copil în parte învață și se dezvoltă în ritmul potrivit. Mai devreme nu este neapărat mai bine.”
Jucăriile care împrietenesc copiii cu cifrele.
Nu vă fie teamă să aduceți ideea de cifre în viața celor mici. Pot fi cifre magnetice, de pus pe frigider, cu care bebelușii și copiii să se joace, să le desprindă și să le prindă la loc, pot fi puzzle-uri cu cifre, cărți cartonate cu numere și diverse imagini simpatice care să le ilustreze, sortatoare de diferite mărimi și forme, cu cifre desenate – toate vor funcționa de minune, mai ales dacă petreceți timp alături de cei mici și le repetați denumirile cifrelor. Noi avem acest puzzle cu cifre de la JouJou.ro, foarte frumos lucrat, cu piese mari și fine, șlefuite atent, care l-au ajutat pe Mircea să învețe să numere (mai mult decât ”Unu, doi, mai multe…” cum numpăra acum câteva luni). Puzzle-ul este frumos colorat (așa că ne permite să exersăm și culorile), iar piesele lui simpatice pot fi folosite în multe activități de sortare sau asociere, independente de puzzle-ul în sine.
Puzzle-uri multistrat care fixează conceptele de ”mai mare”, ”mai mic”.
Puzzle-urile în sine ocupă un loc extrem de important pe lista jucăriilor care favorizează o gândire matematică, și asta pentru că cu greu mă pot gândi la o altă jucărie care să îi determine pe cei mici să se concentreze, să se organizeze, să își stabilească strategii și să rezolve atent și determinat o problemă. Toate acestea sunt abilități care mai târziu îl vor face să privească matematica mult mai prietenos și lejer, pentru că va ști deja la ce să se aștepte, va ști etapele rezolvării unei probleme, va avea strategii și planuri, va fi obișnuit să ia decizii și să rezolve.
Primul puzzle multistrat al lui Mircea a fost acest Goki cu 5 mașinuțe de mărimi diferite, care îi stimulează foarte mult abilitățile de a lua decizii în funcție de informațiile pe care le are și de experiență, dar îl și determină să își formeze strategii. La început, strategia lui a fost ”trial and error”, adică efectiv încerca mereu fiecare mașinuță până când dădea din întâmplare de cea potrivită, iar acum a început efectiv să își calculeze mișcările în funcție de dimensiunea mașinuțelor (”Aia e mai mare, aia e și mai mare!”), un moment foarte important pentru că începe să își dea seama de noțiunile ”mai mare” sau ”mai mic”. Mă aștept ca după un timp să își schimbe din nou strategia și să îl facă mai devreme, din memorie, din experiența precedentă – semn că va fi timpul pentru un puzzle mai complicat.
Pe JouJou.ro am văzut mai multe puzzle-uri de acest tip, multi-strat – cu fluture, peștișori colorați, bufniță, iar acesta primește puncte maxime pentru că are 5 vehicule diferite (motocicletă, mașină, ambulanță, mașină de pompieri, mașină de gunoi).
Jocuri de construcție.
Doamne, cât pot învăța cei mici dintr-un simplu joc de construcție, și ce mă întristează când de multe ori în parc văd părinți care nu își lasă copiii să facă diverse turnulețe și cazemate din bolovani și pietre, ca să nu se murdărească pe mâini! Un copil care construiește (folosind cuburi, piese de tip Lego, pahare de stivuit, caserole și recipiente, cărți, într-un cuvânt ORICE), este un copil care învață despre spațiu, gravitație, rezistență, echilibru, greutate, concepte de tipul mai mic/mai mare, mai ușor/mai greu. Este un copil care învață despre posibil versus imposibil, despre acceptarea eșecului (ați văzut ce tragedie este când li se dărâmă construcțiile, nu?), despre mulțimi și despre suprafețe.
Noi avem acum acasă acest set de cuburi de construit cu ferestre de la Goki, ale cărui piese vin în 5 forme geometrice (pătrat, dreptunghi, triunghi, cerc, semicerc), cu ferestre de 3 culori (albastre, roșii, galbene). Setul este frumos ca o bijuterie, piesele sunt mari și ușor de ținut în mână, lemnul este foarte fin și atent lucrat, ferestrele rezistă cu îndârjire și după ce au fost trântite de parchet, gresie și mai toți pereții. Iar piticul construiește castele, fierăstraie și drujbe (ultimele lui obsesii), le aranjează una lângă cealaltă și le dărâmă apoi ca pe niște piese de domino, sau se uită prin ferestrele colorate la lumină. Mie îmi plac în mod special piesele în formă de semicerc, pentru că reprezintă o adevărată provocare pentru Mircea atunci când construiește ceva cu ele și trebuie să se asigure că întreaga construcție își păstrează echilibrul.
Jucării cu diverse forme geometrice.
Deja de la un an și un pic, cei mici sunt perfect capabili să identifice și apoi să denumească formele geometrice, conturând astfel un spațiu fertil pentru momentul în care se vor întâlni prima oară cu geometria. Formele geometrice îi ajută pe cei mici să aibă o mai bună percepție asupra mediului înconjurător și să aibă o orientare în spațiu mai rapidă. Puteți apela la tot felul de cărticele care prezintă astfel de forme, puteți să le tăiați chiar voi din carton sau fetru, sau puteți apela la diverse jucării de sortare sau la puzzle-uri cu forme geometrice.
Noi avem acasă acest puzzle multistrat din lemn cu 5 forme geometrice (oval, triunghi, pătrat, pentagon, hexagon), foarte fain pentru ca cei mici să le învețe pe fiecare în parte, dar și perfect pentru a le dezvolta acestora abilități de asociere, potrivire, motricitatea fină și coordonarea ochi-mână. Acest puzzle multistrat (cum era și cel de mai sus, cu mașinuțele) îi ajută pe copii să identifice relațiile de mărime între elemente (”Cercul e mai mic, el vine primul, apoi urmează triunghiul, care e mai mare”), dar le ascute și perspicacitatea, capacitatea de a trage concluzii și de a elabora strategii (”Dacă pun mai întâi pentagonul, vor rămâne pe dinafară ovalul, triunghiul și pătratul, nu e bine așa”). Cu ocazia acestui puzzle, Mircea a învățat și cuvântul ”urmează”, pe care acum îl folosește cu insistență, în fraze precum ”Sansa a fost afară la pipi, urmeză mami”. Mda, toddlerii.
Se poate și fără matematică?
Părerea mea, de adult care a făcut un liceu de profil real, de informatică, și a cam mâncat matematică pe pâine 12 ani, este că nu se poate fără matematică. Părerea mea, de adult care a lucrat mereu în domenii extrem de creative, care a scris, filmat și montat, care a lucrat la emisiuni de film și de divertisment, care a scris o carte și creează conținut zilnic pentru comunitatea sa, deci care lucrează într-o zonă atât de artistică, este că… nu se poate fără matematică. Matematica înțeleasă și iubită în copilărie dă naștere unor adulți încrezători, hotărâți, organizați, cu gândire logică și spirit critic, capabili să rezolve probleme, să ia decizii, să găsească rezolvări. Adulți care știu că se vor descurca, vor găsi soluția potrivită și vor decide bine pentru familiile lor. Adulți cu structură, capabili să filtreze și să se informeze.
Dacă vă aduceți aminte cu anxietate sau neplăcere de matematica din copilărie, părerea mea este că pur și simplu nu ați avut parte de dascălii sau profesorii pe care meritați să îi aveți (nu e vina voastră), sau poate că nu ați fost expuși la jocurile, jucăriile și activitățile care sunt făcute să sădească în voi aplecarea către genul acesta de gândire (nu e vina părinților voștri, știm cu toții că așa erau vremurile pe atunci). Iar dacă încă aveți impresia că, de fapt, matematica nu s-a prins de voi, vă invit să vă gândiți la felul grozav în care luați decizii pentru familia voastră, la cele 457 de probleme pe care le rezolvați zilnic, la felul în care vă informați pentru copiii voștri și la gândirea rațională pe care o aveți când vine vorba despre ei. Toate acestea vin din gândirea matematică. Care, ce să vezi, s-a prins de voi poate chiar fără să vă dați seama.
Jucării care stimulează gândirea matematică – recomandări.
Mai jos vă las încă 10 recomandări de astfel de jucării sau jocuri, găsite pe JouJou.ro, pentru vârsta de 1-3 ani, care sper să vă ajute dacă vă este greu să vă hotărâți. Doi toddleri la fel nu există, iar copiii sunt atât de diferiți, încât vă invit să alegeți înțelept ce considerați că le-ar plăcea și lor – și să le oferiți cu drag, fără presiune și cu așteptări realiste. JouJou.ro chiar are o categorie numită Jucării Matematică, iar alta numită Jucării Științifice, care sunt amândouă foarte faine de explorat. Iar dacă vă interesează să vedeți mai multe jucării Goki, vă las link direct și înspre acea categorie.
De ieri am și un cupon de reducere pe JouJou.ro, valabil până la sfârșitul lunii martie. Cuponul se numește sunny, scris simplu, cu litere mici, și oferă 10% discount la întreg coșul de cumpărături, cu excepția produselor care deja sunt reduse.
Recomandări pentru 1-3 ani:
- Joc de asociere și memorie cu semne de circulație.
- Set de baghete pentru învățarea numerelor.
- Puzzle din lemn pentru învățarea numerelor.
- Puzzle sortator cu diverse forme geometrice.
- Această placă cu 4 puzzle-uri multistrat, cu felurite forme geometrice.
- Acest set pentru sortat și numărat cu dinozauri.
- Acest set pentru sortare și numărare care îmi place enorm.
- Puzzle din lemn pentru învățarea numerelor.
- Cifre magnetice.
- Acest set de forme geometrice din lemn.
*** Acest articol a fost realizat în parteneriat cu JouJou.ro, un magazin online de jucării, jocuri și articole craft care mi-a fost recomandat de mai multe mame din comunitatea de pe Instagram, și unde am descoperit cu drag o mulțime de produse istețe și calitative. Textul de mai sus reprezintă, ca întotdeauna, părerea mea sinceră și autentică despre produsele menționate, pe care le-am primit spre testare și cu care ne-am tot jucat, pentru ca eu să pot scrie despre ele cât mai pertinent pentru voi.
Neither the optimal schedule nor the optimal duration of trastuzumab therapy has yet been clearly defined in controlled clinical trials priligy farmacias del ahorro
BC050277 Center of Excellence views and opinions of, and endorsements by the author s do not reflect those of the US Army or the Department of Defense, SPORE in Breast Cancer CA 89018, R01 GM067156, FCCC Core Grant NIH P30 CA006927, the Avon Foundation, and the Weg Fund of Fox Chase Cancer Center priligy otc
The effect of spironolactone, in combination with other medications, on recurrent atrial fibrillation has been evaluated in 164 consecutive patients, mean age 66 years, in a randomized 12 month trial; there was gynecomastia in three patients who took spironolactone; the plasma potassium concentration did not change significantly 67 where to get generic cytotec without rx