La Joacă

Cum dezvoltăm atenția, memoria și limbajul copiilor? BrainBox și Memorace, două jocuri educative pentru o minte brici!

Cum ați reacționa dacă v-aș spune că am dat peste niște jocuri educative perfecte: amuzante, captivante, calitative, care ajută la dezvoltarea atenției, memoriei și limbajului, și care pot fi jucate și cu toddlerii de un an și un pic, dar și cu cei mai măricei, de 8-10 ani? În plus, sunt produse de un brand internațional, sunt recomandate de educatori, psihologi și logopezi, sunt vândute cu mare succes în 57 de țări și traduse în 26 de limbi (inclusiv limba română)  – vorbim de niște zeci, dacă nu chiar sute de mii de copii și părinți care le-au jucat de-a lungul timpului, de când au fost lansate în 2007. Interesant? Ah, de-abia aștept să vă povestesc tot!

De ceva vreme tot testăm unul dintre jocurile din Colecția BrainBox (”Primele mele imagini”), iar recent a ajuns în mâinile dolofane ale lui Mircea și un joc Memorace (”Primele mele litere”), o variantă ceva mai nouă de BrainBox. Ambele jocuri educative au reguli similare, pot fi jucate de la un an și un pic până pe la 8-10 ani și merg pe aceeași idee faină: cel mai simplu și înțelept mod prin care celor mici li se dezvoltă atenția, memoria și limbajul este prin joaca firească și distractivă alături de cei dragi. Nu degeaba inventatorul BrainBox a decis ca deviza companiei lor să fie: ”Ne jucăm împreună – învățăm împreună!”

În articolul de azi vă povestesc ce presupune mai exact un joc BrainBox sau Memorace, în ce fel ajută astfel de jocuri în dezvoltarea armonioasă a celor mici și cum vă puteți juca cu ele în funcție de vârsta copilului vostru. Iar la finalul articolului vă arăt un alt joc educativ similar 100% românesc, proiectat și produs la noi în țară de Loredana Bejan, psiholog pentru copii: acest ”Kit pentru Dezvoltarea Atenției și a Memoriei”. Toate aceste jocuri le găsiți pe site-ul Jucării Vorbărețe, un brand românesc despre care am mai scris aici pe blog, pe care mi l-au recomandat mamele din comunitatea de pe Instagram, și bine au făcut că mi l-au recomandat! Cei de la Jucării Vorbărețe produc materiale educative concepute de logopezi și psihologi și pun un mare accent pe jucăriile și activitățile educative pentru dezvoltarea vorbirii, vocabularului, inteligenței emoționale, memoriei și atenției.

De ce au copiii noștri nevoie de jocuri pentru dezvoltarea atenției și memoriei?

Una dintre întrebările pe care le primesc frecvent de când scriu despre jocuri și activități se referă fix la jocurile pentru dezvoltarea memoriei. Foarte mulți părinți își pun problema, și pe bună dreptate, de ce ar avea nevoie un copil de un joc pentru dezvoltarea memoriei, iar mulți dintre ei sunt mirați de faptul că un toddler, care teoretic are mintea ”proaspătă și odihnită” și care reține tot instant, ca un burete, ar avea nevoie de o astfel de stimulare, care pare mai degrabă desprinsă din sfaturile unui medic pentru o persoană în vârstă.

Adevărul este că primii 8 ani din viața unui copil sunt esențiali în ceea ce priveşte sănătatea şi dezvoltarea lui de mai târziu, iar asta se datorează creşterii rapide a creierului începând cu perioada intrauterină şi continuând cu aceşti primi ani de copilărie. ”La vârsta preșcolară, atât atenția, cât și memoria au un caracter predominant spontan, copilul îndreptându-și atenția spre ceea ce-i trezește interesul”, mi-a spus Loredana Bejan, psiholog pentru copii și autoarea jocului ”Kit pentru Dezvoltarea Atenției și a Memoriei”. ”Din această cauză, este indicat să dezvoltăm atenția și memoria voluntară a copilului prin activități orientate spre un scop bine stabilit. Educarea atenției și a memoriei voluntare este un aspect important al pregătirii copilului pentru școală”. Cu alte cuvinte, atenția și memoria sunt, ca și motricitatea fină și grosieră, ca și dexteritatea, ca și abilitățile copilului de sortare și asociere, elemente care se educă, se exersează, se rafinează și capătă finețe pe măsură ce copilul crește. Și pe măsură ce memoria și atenția îi sunt exersate, copilul devine mai concentrat, mai rapid în gândire, în conexiunile și asocierile pe care le face, în felul în care învață și înmagazinează informația.

Da, fiecare copil are ritmul său, dar jocurile educative îl fac să își atingă întregul potențial

Mulți părinți merg pe ideea că fiecare bebeluș se dezvoltă în ritmul său, ajunge la anumite ”milestones” în ordinea pe care o dorește, și nu sunt foarte îngrijorați de eventualele întârzieri în ceea ce privește dezvoltarea limbajului și a vocabularului. Propoziția ”Fiecare bebeluș se dezvoltă în ritmul lui” este foarte întâlnită pe grupurile de suport pentru părinți, și este cât de poate de firească, până într-un punct. ”Între atitudinea anxioasă în care stai cu grila de dezvoltare în mână și ochii pe copil și intri in panică dacă nu a făcut o anumită achiziție exact la vârsta indicată, și atitudinea laxă, în care îl aștepți să vorbească până dupa 4 ani, sperând că poate e un al doilea Blaga, eu recomand o atitudine echilibrată, în care respecți ritmul de dezvoltare al copilului, dar ești atent la lucrurile care îl diferențiază semnificativ de copiii de vârstă similară, îl stimulezi cât de mult poți și cauți ajutor atunci când simți că e necesar”, mi-a spus și Flori Clapa, psiholog clinician care face terapie educațională cu copii cu nevoi speciale de educație sau care au tulburări de limbaj.

Modul în care părinții discută cu cei mici, activitățile pe care le fac împreună, jucăriile și materialele educative pe care le folosesc, felul în care se construiește comunicarea dintre părinte și copil de-a lungul unei zile, toate acestea contribuie la dezvoltarea vorbirii copiilor. ”Este foarte important ca părinții să ofere copiilor un model verbal corect, iar utilizarea cărților, a cartonașelor cu imagini, a poeziilor sau a poveștilor scurte constituie un real ajutor pentru dezvoltarea limbajului copiilor. Este important să stimulam vorbirea copiilor încă din primele luni de viață”, mi-a spus și Loredana Bejan.

BrainBox, un joc care le solicită copiilor atenția și concentrarea

Fiecare cutie BrainBox conține 50-70 de cartonașe colorate cu imagini simpatice (numărul lor diferă în funcție de cutia aleasă), relevante pentru tema cutiei pe care o aveți, o mică clepsidră, un zar și un cartonaș cu indicații de joc. De exemplu, BrainBox-ul nostru, intitulat ”Primele mele imagini”, are cartonașe cu diverse ilustrații simple, colorate, care prezintă aspecte din viața de zi cu zi a unei familii: un loc de joacă, corturi în fața unui foc de tabără, doi prieteni care joacă fotbal, diverse unelte pentru grădinărit, o pajiște cu oițe, etc. Pe spatele fiecărui cartonaș sunt 6 întrebări despre imaginea respectivă care pot fi puse jucătorului, pentru a-i testa memoria. De exemplu, pe spatele cartonașului care înfățișează corturile din jurul focului de tabără, întrebările sunt: Cortul din mijloc este galben? Câte corturi poți vedea? Fata are părul blond? Câți copaci se văd? Ce ține fata în mână? Poți vedea luna?

Cum se joacă BrainBox cu copiii mai măricei (de la 4-5 ani în sus).

BrainBox poate fi jucat de un singur copil alături de părintele său, sau poate fi folosit ca joc de familie, și pot fi implicati mai mulți frați, verișori, prieteni de vârste oarecum asemănătoare. Dacă se joacă în mai multe persoane, primul copil este invitat să tragă un cartonaș din cutie și apoi să întoarcă clepsidra. În cele 10 secunde în care nisipul din clepsidră se scurge, copilul este invitat să observe imaginea de pe carton, să cerceteze detaliile, să se uite la cât mai multe elemente din fotografie și să încerce să rețină cât mai mult. Când timpul se scurge (dacă aveți copii mai mici sau dacă sunteți încă la început cu experiența BrainBox, puteți pune clepsidra de mai multe ori, ca să aibă timp să se uite la imagine pe îndelete), invitați copilul să dea cu zarul, și apoi să răspundă la întrebarea de pe spatele cartonașului cu numărul indicat de zar. Dacă a răspuns corect, copilul poate să păstreze cartonașul. Dacă nu, acel cartonaș va trebui pus la loc în pachet, și va veni rândul următorului jucător. Câștigătorul este cel care reușește să strângă cele mai multe cartonașe. În cazul unui copil care se joacă singur, alături de părintele lui, scopul este același, de a vedea cât de multe cartonașe reușește să strângă în, să spunem, 5 sau 10 minute.

Cum se joacă BrainBox cu toddlerii mai mici (de la un an și jumătate până pe la 3-4 ani).

Evident, la copiii mai mici, cum este Mircea, BrainBox va fi jucat altfel, pentru că toddlerii de vârsta lui nu au abilitățile necesare pentru a înțelege regulile jocului sau pentru a se concentra atât de mult. Ce fac eu cu flăcăul este că folosesc cartonașele din BrainBox mai puțin pentru a-i exersa memoria și mai mult pentru a-i lărgi vocabularul și cunoștințele generale, așa cum sunt și celebrele carduri cu imagini atât de folosite în pedagogia Montessori.

De exemplu, îi arăt puștiului cartonașul cu cele două oițe de pe pajiște. Îi descriu imaginea, îi prezint fiecare element în parte, îi povestesc ce vede și folosesc adjective pentru a prezenta diversele componente ale imaginii. ”Uite, aici avem două oițe albe. Ele au blana foarte creață, albă-albă, și uite, stau pe o pajiște verde. Lângă ele este un pom cu multe flori galbene și portocalii.” Folosesc onomatopee (”Oițele fac behehehe!”), folosesc adverbe și prepoziții de localizare (”Copacul este în spatele oițelor. Oițele stau în fața gardului”) și folosesc cât mai multe verbe (”Oițele mănâncă iarbă. Copacul a înflorit. Gardul este proaspăt reparat de fermier”). Apoi încep să folosesc și întrebări (”Ce culoare au oițele? Ce culoare au florile din pomișor?”) și am răbdare cu flăcăul să se concentreze ca să îmi ofere un răspuns, măcar câteva secunde bune. Dacă nu îmi răspunde este ok, îi ofer eu varianta corectă, fără să mă supăr, enervez sau stresez și trec la următoarea întrebare sau la următorul cartonaș. Eu mă mai distrez cu puștiul și mai ascund la spate cartonașul, ca să îl întreb câteva detalii simple despre imaginea respectivă, cum ar fi: ”Hei, fără să te uiți la cartonaș, mai știi ce culoare au oițele? Mai știi ce culoare au florile din pomișor?”

Cum funcționează BrainBox în dezvoltarea copiilor?

Ca să răspund pe scurt: ca un antrenor de fitness pentru minte. Copiilor le este exersată memoria vizuală (ei se uită la cartonaș și rețin cât mai multe elemente din imaginea respectivă), le este îmbunătățit vocabularul (ei află tot felul de cuvinte noi, pe care nu le-au mai auzit până atunci, și pe care le rețin pentru că sunt puse în legătură cu imaginea din fața lor), le este solicitată atenția (este genul de joc captivant, care absoarbe jucătorii, atenția nu are cum să îți fie distrasă de altceva) și le este exersat limbajul (cei mici trebuie să vorbească, să povestească, să rostească ceea ce își amintesc sau ce văd în fața ochilor).

Cutiile BrainBox le puteți găsi pe site-ul celor de la Jucării Vorbărețe, găsiți întreaga colecție aici. Aveți în stoc 15 cutii din care puteți alege, în funcție de vârsta copilului vostru și de preferințele acestuia – ”Să învățăm mate”, ”Transport”, ”Opoziții”, ”Orașele Lumii”, ”Invenții”, ”Universul” sunt doar 6 dintre ele. Eu am acasă ”Primele mele imagini”, care mi se pare foarte potrivit pentru copiii mai mici, cum este Mircea, dar și BrainBox ”Animale” și BrainBox ”Transport” sunt foarte tentante, pentru că flăcăul este un pic obsedat de animale și mașini, tramvaie, trenuri, avioane și vapoare de tot felul.

Memorace, o variantă mai nouă și mai detaliată de BrainBox

Memorace urmează fix aceleași principii ca jocurile BrainBox: 56 de cartonașe colorate cu anumite imagini pe o parte (în ton cu tema cutiei pe care ai ales-o pentru cel mic), o clepsidră care măsoară 10 secunde și un zar. La fel ca la BrainBox, copilul are timp să studieze imaginea din cartonașul ales până se scurge nisipul din clepsidră, pentru ca apoi să întoarcă invers cartonașul și să răspundă la întrebarea cu numărul indicat de zar. Și tot ca la BrainBox, câștigă cel care a strâns cele mai multe cartonașe, cu alte cuvinte cel care a reținut cel mai bine imaginile din fața ochilor săi și detaliile acestora.

Eu am cutia Memorace numită ”Primele mele litere”, din colecția ”Memorace pentru pitici”, care iarăși mi se pare potrivită și pentru copii mai mici, așa cum este Mircea, deși evident nu o folosim la întregul ei potențial, ci adaptată la abilitățile și dezvoltarea unui toddler de un an și opt luni. Fiecare cartonaș conține 4 imagini, 4 obiecte care încep cu o anumită literă (pentru M, de exemplu, un mecanic auto, o mașină, trei morcovi și un borcan cu miere), așa că eu îi spun lui Mircea litera cartonașului, apoi îi repet încet și clar, răspicat, denumirile obiectelor pe care le vede pe cartonaș: ”Uite, M de la Miere. Tot M, de la Mecanic. M de la Morcov. M de la Mașină”. Și tot ca la BrainBox, încerc să descriu cât mai bine obiectele, să le ofer adjective (”Haina mecanicului auto este roșie”) și să caut evenimente din viața lui Mircea care conțin acele obiecte (”Noi am mâncat morcovi la prânz, îți amintești?”). Acest Memorace pe care îl avem noi merge foarte bine ”jucat” alături de un puzzle cu litere din lemn pe care îl avem (și despre care am scris aici, în acest articol despre puzzle-uri), pentru că dacă suntem la cartonașul Memorace cu litera B, îi arăt litera B a puzzle-ului și i-o ofer alături de cartonaș. În scurt timp, Mircu a prins niște litere din zbor (A de la albină, B de la Babii, C de la cartofior, D de la Dodoli, E de la Elefant) și e foarte încântat când descoperă literele pe care le știe prin alte cărți, pe hainele noastre sau pe stradă.

Colecția Memorace are 7 cutii și se adresează copiilor de la 4 ani în sus (unele cutii sunt pentru 4+, altele pentru 5+, altele pentru 7-8+, depinde de tematică). Eu m-am uitat în catalogul lor și mi-au plăcut cutiile Memorace ”Descoperă România”, pentru copii de peste 7 ani, ”Cele mai mari invenții” și ”Să învățăm mate”, pentru copii de peste 8 ani, ”Primele mele litere”, pentru copii de peste 4 ani, și ”Povești nemuritoare”, pentru cei de peste 5 ani. Aici găsiți setul ”Memorace pentru Pitici”, iar aici setul ”Memorace Învăț Tot”.

”Kit pentru Dezvoltarea Atenției și a Memoriei”

Ah, ce îmi place că avem și noi, în România, autori de jocuri educative pentru copii care oferă variante locale și simpatice. Acest Kit pentru Dezvoltarea Atenției și a Memoriei este unul dintre cele mai recente care ni s-au alăturat, dar este foarte apreciat de Mircea pentru ca are cartonașe mari, ușor de apucat și de ținut în mână, cu desene simple, clare, contrastante, și cu un număr mic de cuvinte pe fiecare cartonaș.

Fiecare cartonaș are un desen colorat cu un animal (un șoricel, un elefant, o gâscă, un iepure, un șarpe etc) și, deasupra lui, o scurtă strofă simpatică despre animalul respectiv, care conține anumite informații despre acesta. Sub fiecare imagine sunt trei întrebări despre animalul respectiv, al căror răspuns se găsește în poezioara de mai sus – așadar, iarăși un exercițiu de memorie și de atenție. De exemplu, întrebările de sub imaginea cu vulpea sunt: ”Ce culoare are blănița vulpii? Unde trăiește ea? Unde s-au ascuns găinile de vulpe?” – toate întrebări la care poezia răspunde.

Kit-ul este recomandat copiilor peste 3 ani și da, cred că de la 3 ani în sus poate fi folosit la adevăratul său potențial, eu deja i l-am oferit lui Mircea dar, după cum vă tot spun, cu așteptări realiste și cu o abordare adaptată – îi arăt imaginea, îi citesc poezioara cât mai amuzant, îi pun întrebări simple-simple și sunt mereu atentă la el și la cât de atras este de activitate. Dacă dă semne de plictiseală, nu e nicio problemă, schimbă cartonașul, schimbăm jocul, schimbăm activitatea. ”Follow the child”, cum se spune de atâtea ori în pedagogia Montessori.

Kit-ul pentru dezvoltarea atenției și memoriei îl puteți lua de aici.

Dincolo de joc, dincolo de dezvoltarea atenției și memoriei, copilul prinde încredere în el însuși

Cred că acesta mi se pare cel mai important aspect al jocurilor educative, mult dincolo de amuzamentul copiilor atunci când le joacă, mult dincolo de felul fascinant în care li se dezvolta vocabularul, atenția, răbdarea: dezvoltarea stimei de sine. Un copil care învață, descoperă, află, cercetează, este un copil care își dă seama din ce în ce mai mult: ”Eu pot! Eu reușesc! Mie îmi iese! Eu mă descurc!” – iar genul acesta de atitudine, genul acesta de mulțumire de sine face minuni în ceea ce privește încrederea celor mici în ei înșiși, în abilitățile și realizările lor. Și cred că, până la urmă, asta este esențial în rolul nostru de educatori și de formatori ai celor mici: să ajutăm la construirea unor adulți echilibrați, încrezători, optimiști și pozitivi.

*** Acest articol a fost realizat în parteneriat cu Jucării Vorbărețe, un magazin online producător de materiale educative concepute de logopezi și psihologi pe care multe mămici din comunitatea de pe Instagram mi l-au recomandat. Textul de mai sus reprezintă, ca întotdeauna, părerea mea sinceră și autentică despre produsele menționate, pe care le-am primit spre testare și cu care ne-am tot jucat, pentru ca eu să pot scrie despre ele cât mai pertinent pentru voi. ?

 

Tag-uri:

Câteva comentarii

  1. Pingback: De vorba despre dezvoltarea vorbirii copiilor: ghidul parintelui responsabil

  2. Добрый день всем!
    где купить диплом

    Желаю всем отличных оценок!
    http://www.birulevo.su/forum/index.php?action=profile;u=4065;sa=showPosts

    купить диплом о среднем специальном
    купить диплом о высшем образовании
    купить диплом

  3. prandin sale – jardiance pills empagliflozin 25mg usa

  4. glycomet ca – cheap acarbose buy acarbose 50mg

  5. Привет всем!
    купить аттестат школы

    Желаю любому прекрасных отметок!
    https://forum.rzn.info/viewtopic.php?f=88&t=33408

    купить диплом Гознак
    купить диплом цена
    купить диплом специалиста

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *