CărțiRecomandări

10 cărți educative pentru copii de 4-7 ani – listă, recenzii și fotografii din interior (P)

Acum aproape 3 ani scriam primul meu articol cu recenzii de cărți pentru copii de la Editura Casa și, vă spun sincer, am un nod în gât când mă uit la ce îi citeam băiețelului meu pe atunci și ce îi citesc acum. Am trecut de la ”Hoinari prin anotimpuri”, pe care le-am studiat atât de mult încât aș putea să-mi dau doctoratul pe baza lor, la cărțile lor cartonate, cu text puțin pe fiecare pagină, cu puzzle sau abțibilduri, potrivite pentru mânuțele mici și răbdarea copiilor de 2-3 ani, iar acum am clipit și gata, scriu un articol despre cărțile pentru copiii măricei, de 4-7 ani – cu texte lungi, informații multe, subiecte complexe. Poți observa cât de repede trece timpul atunci când ai copii mici și după cum se schimbă și evoluează cărțile lor preferate din bibliotecă!

Dacă și vouă v-au crescut copiii și s-au transformat din bebeluși și toddleri în adevărați băieței și fetițe, curioși și vorbăreți, lista de față este pentru voi. Trec în revistă 10 cărți educative de la Editura Casa care sunt mult iubite de băiețelul meu de 5 ani și jumătate și care sunt potrivite pentru toți copiii de 4-7 ani: sunt mari, cartonate, cu clapete și ”ferestre” captivante, pe subiecte de mare interes pentru ei, cu explicații corecte, interesante și pe înțelesul lor. Toate sunt din seria ”De ce? De ce? De ce?” de la Editura Casa, dar nu din gama ”Junior”, pentru 2-4 ani, ci pentru etapa următoare. Adică etapa de vârstă în care sunt acum cu Mircea și care este spectaculoasă, pentru că toate cărțile sunt super interesante și au informații noi și complexe chiar și pentru noi, adulții – vă spun sincer, NIMENI nu se plictisește când citim această colecție.

În plus, dacă vă grăbiți și plasați o comandă până duminică seara, veți avea activ și cuponul nostru de reducere SUNNY, care oferă 20% la toate cărțile pentru copii de la Editura Casa – cuponul nu este valabil pentru seturi și pachete, acelea fiind deja reduse considerabil, însă mamele mi-au explicat că dacă luați cărțile dintr-un set separat și aplicați cuponul SUNNY, obțineți un preț mai bun. Să nu ziceți că nu v-am zis.

1. Curajos, puternic, încrezător.

Un new entry pe care îl iubesc din seria ”De ce? De ce? De ce?” este cartea ”Curajos, puternic, încrezător”. Foarte frumos vorbește despre ce înseamnă curaj, ce înseamnă frica, cum poți trece peste anxietate, rușine, stinghereală, peste momente care te sperie, situații inconfortabile, cum să-i aperi pe alții. Dorin râdea de mine că îi citeam din cartea asta lui Mircea în avionul spre Turcia, cu voce mică și tremurândă – mie mi-e GROAZĂ de zborurile cu avionul, mă simțeam extrem de ipocrită citindu-i despre curaj în timp ce aveam pulsul 150.

Un lucru care îmi place mult la aceste cărți din seria ”De ce? De ce? De ce?” este cât de inclusive sunt – mereu observ că autorii și ilustratorii au avut grijă să includă și băieței și fetițe, și mari și mici, din diverse culturi, cu diverse culori ale pielii sau cu felurite orientări religioase, din familii tradiționale, monoparentale, mixte sau chiar din familii cu două mame sau doi tați, copii sănătoși sau cu dizabilități – îmi place diversitatea asta pentru că îmi oferă șansa de a discuta cu Mircea despre o mulțime de subiecte sensibile.

2. Să circulăm corect.

O carte foarte potrivită pentru copii, dar și pentru grădinițe și școli primare, este ”Să circulăm corect” – pentru că oferă copiilor informații despre regulile de circulație care îi ajută să rămână în siguranță. Cum traversez strada în siguranță? La ce trebuie să fiu atent pe trotuar? Ce înseamnă semnele de circulație – toate aceste întrebări își găsesc răspunsul în  paginile cărții care îi invită pe copii să se familiarizeze cu cele mai importante elemente de educație rutieră, cu ajutorul imaginilor și ferestrelor atractive.

Ce mi-a plăcut mult: că este foarte realistă și oferă informații despre toate tipurile de pietoni sau participanți la trafic, mai ales cei de pe biciclete, role, trotinete sau skateboard-uri – și spun asta pentru că suntem în etapa în care Mircea a început să meargă pe bicicletă și trotinetă cu foarte mare viteză, așa că este esențial să rețină niște reguli importante și să le respecte cu sfințenie, pentru că nu pot alerga mereu după el ca să îl pot prinde la nevoie. Bonus: cartea vorbește despre importanța scaunelor auto, a purtării centurilor de siguranță, dar și conduita pe care trebuie să o respectăm în mijloacele de transport în comun.

BONUS: Până la 28 iulie avem cuponul SUNNY la Editura Casa, care oferă 20% extra-reducere la toate cărțile lor pentru copii – voucherul se cumulează cu discount-urile deja existente pe site, așa că puteți ajunge la reduceri de până la 40% dacă îl aplicați la check-out!

3. Ceasul și măsurarea timpului.

Povesteam pe Instagram că încerc să-l învăț pe Mircea cum se citește ceasul (el și-a dorit, nu am insistat eu). Cred că cine a inventat ceasul poate băuse un pic cam mult vin în ziua respectivă. Sau stătuse cam mult la soare fără protecție, fiindcă avem următorul dialog:

Eu: Deci uite, ceasul e împărțit în 12 segmente, vezi? 12 ore, ca să zic așa.

Mircea: Deci ziua are 12 ore?

Eu: …nu. Ziua are 24 de ore.

Mircea: Ok, și ziua începe de la 1, nu? Ora 1, ora 2…

Eu: …nu. Ziua începe de la 12.

Mircea: Adică dimineața, nu? Ziua începe dimineața?

Eu:… nu. Ziua începe la miezul nopții.

Mircea: Păi de ce limba mare arată minutul și limba mică orele? Că un minut e mai mic decât o oră?

Eu:…

Mircea: Acum e 9 și jumătate, deci ducem limba mică la 9 și limba mare la?

Eu: La 6.

Mircea: ?!

Eu: 6 înseamnă 30.

Mircea: ?!

Eu: 6 înseamnă 30 adică și jumătate.

E ok, și eu aș fi aruncat ceasul de pereți în momentul ăsta. Noroc că aveam în bibliotecă o carte de la Editura Casa special pentru acest moment: se numește ”Ceasul și măsurarea timpului”, iar eu uitasem de ea printre rafturi pentru că mi se păruse că Mircea este încă prea mic pentru ea. Cartea explorează elementele legate de timp, ajutând copiii să înțeleagă conceptul de timp, unități de timp și măsurare a acestuia, și să stăpânească capacitatea de a citi ceasul. Lui Mircea (care are o mare aplecare către istorie) îi place pagina cu ceasurile din trecut, i se par fascinante, iar mie îmi plac paginile care chiar au ceasuri pe ele, pentru că putem exersa cu limba mare și limba mică diferite ore pe care Mircea să le ghicească.

PS. Stați liniștiți, încă nu știe să citească ceasul. Dar măcar ne distrăm pe parcurs.

4. Să descoperim vulcanii.

Această carte este nou-nouță, proaspăt ieșită din tipar, iar eu nu pot să nu mă întreb: oare și la voi acasă copiii sunt atât de fascinați de tot ce înseamnă cataclisme, urgii, uragane, erupții vulcanice și cutremure? Aparent, noi suntem în această etapă în care orice e cu cataclism și distrugere, este automat interesant, așa că frumusețea asta, ”Să descoperim vulcanii”, care explică felul în care funcționează un vulcan și ce se întâmplă într-o erupție este citită cu sfințenie în fiecare seară.

Dincolo de urgii și cataclisme, mie îmi plac acceste cărți pentru că și eu am multe lucruri de învățat din ele – e ca și cum m-aș întoarce puțin la școală (doar că mult mai interesant) pentru că aflu din nou despre cum s-a format Pământul, ce sunt mai exact continentele, cum se mișcă plăcile tectonice, cum se formează munții și cum ia naștere un cutremur.

5. Să protejăm mediul.

Iată o carte pe care aș recomanda-o tuturor familiilor cu copii mici, pentru că educația ecologică ar trebui să înceapă acasă, în familie, și ar trebui să înceapă repede. Se numește ”Să protejăm mediul!”, este tot o carte din seria ”De ce? De ce? De ce?” pentru copii mai mari – și vreau să spun aici și acum cât de mult apreciez că în ultima vreme apar o mulțime de cărți care să îi învețe pe cei mici cum să aibă grijă de natură și de planetă, cum să nu arunce lucruri pe jos sau cum să colecteze gunoiul respectiv, cum acțiunile noastre mici pot ajuta sau, dimpotrivă, afecta planeta. Mi se pare că le oferă o responsabilizare pe care generația noastră nu prea a avut-o și că vom crește, astfel, niște copii care vor ști să prețuiască natura din jurul lor, în loc să-și bată joc de ea.

Mie mi s-au părut foarte interesante paginile despre energia electrică (pentru ce avem nevoie de energie electrică? Din ce producem energia electrică? Care energie electrică este ecologică?) – fiindcă, o spun cu tristețe, la școală nu am învățat aceste lucruri atât de clar, logic și firesc. De multe ori, în timp ce citesc, mi se pare că aceste cărți pentru copii mai mari din seria ”De ce? De ce? De ce?” funcționează ca acele manuale de care noi am fi avut nevoie, dar nu le-am avut niciodată. Și că noțiunile de fizică, chimie, biologie sau ecologie ne-ar fi fost mult mai accesibile dacă ne-ar fi fost prezentate astfel, cu genul acesta de ilustrații atrăgătoare și texte scrise simplu și firesc.

6. Lumea insectelor.

O altă preferată este ”Lumea insectelor” – o carte mare și foarte detaliată, cu clapete și informații și un gândac de bălegar, din cauza căruia Mircea îi spune lui Zeni ”gândacule de bălegar”, dar trage aer în piept, Cătălina, trage aer în piept, rămâi zen, nu o să urle ”BĂLEGAAAAAR!!!” prin casă și la 10 ani, nu? Nuuu???? Sper să nu.

Îmi place mult cartea aceasta pentru că este ca un documentar detaliat de pe Animal Planet: vorbește despre cum văd, aud și simt gustul insectele, cum se deplasează, cum se înmulțesc și ce mănâncă, iar câteva pagini sunt dedicate albinelor și a rolului lor important pentru viața de pe Pământ. În plus, avem o pagină și despre cum putem ajuta insectele, cu niște idei de activități cât se poate de practice și de captivante pentru copii. Da, aparent trebuie să facem și noi un hotel pentru insecte. Nu, nu îmi este foarte confortabil, dar o să încerc să-mi înving frica nejustificată de dragul interesului lor pentru gâze și goange.

7. Ce se întâmplă la spital?

Ohhhhh, ce iubită e această carte la noi! Cât de citită! Cât de răsfoită și câte discuții interminabile a pornit!  ”Ce se întâmplă la spital” este perfectă mai ales dacă aveți copii curioși și un piiic macabri, cum este Mircea, care este pasionat de boli, diagnostice, operații și radiografii. Ce este un spital, cum se ajunge acolo, ce se întâmplă în cabinete și la fiecare etaj în parte, ce fac doctorii, cum decurge o operație – iubesc cât de detaliată poate fi această carte. Toate cărțile din colecția aceasta au ferestre interesante, dar cumva, mi se pare că la aceasta, ilustratorii went the extra mile și au avut grijă să ofere foarte multe detalii.

Mențiune specială pentru paginile cu sala de operații (ce este o sală de operație? Ce se întâmplă după operație), pot fi foarte de ajutor pentru copiii mici care se pregătesc pentru o astfel de intervenție, pentru că prezintă în detaliu cum arată o astfel de cameră, ce aparate sunt în jur, ce lumini, ce personal medical. Pe Mircea l-a ajutat mult când a trebuit să aibă o mică intervenție la degetul mare de la picior, știa deja câte ceva despre aparatele de acolo, despre luminile puternice și despre felul în care medicii se îmbracă pentru a nu aduce viruși și bacterii din afară.

8. Totul despre prințese.

Îmi trimit cei de la Editura Casa încă un colet subțirel lunile trecute, ceea ce se întâmplă de obicei când își dau seama că sigur lui Mircea i-ar mai plăcea cutare carte pe care n-au apucat să o adauge în coletul inițial. Deschid coletul, văd cartea asta, ”Totul despre prințese”, primul meu gând, de mamă de băiat la origine, zice: ”Eh, da, meh, drăguț, ok…”

DUPĂ CARE NĂVĂLEȘTE FIICĂ-MEA DIN DORMITOR ȘI MI-O SMULGE DIN MÂNĂ RĂCNIND ÎN DELIR ”PIIIIII!!!!” – care la ea este cuvântul ce desemnează pisică, prințesă, pâine și apă, adică 4 lucruri extrem de importante în viața ei. Deci mamelor de fete**, vedeți că a apărut carte despre prințese în colecția ”De ce? De ce? De ce?”. E cu tot ce trebuie: rochițe, crinoline, trene, coroane, palate, regi, regine, baluri, roz, mov, dantelă.

Și aviz pentru toți părinții, de fapt: nu există PENTRU fete și PENTRU băieți, cum greșit mai deraiază uneori și mintea mea de copil crescut în anii 80-90, pentru că să vedeți, după fiică-mea a ieșit din dormitor și fii-miu, cu o sabie de fetru în mână, care a sorbit această carte din scoarță în scoarță. Pentru că e superbă. Și super plină de informații interesante. Și clapete. Și regi. Și palate. Și istorie.

9. De unde vin bebelușii?

”De unde vin bebelușii” este o carte pentru 4-7 ani, cartonată, în format mare (24 x 27 cm), care face parte din colecția ”De ce? De ce? De ce?” de la Editura Casa destinată copiilor un pic mai măricei, care deja încep să pună întrebări foarte punctuale despre dragostea între adulți, afecțiune, săruturi, concepția bebelușilor și nașterea acestora. Este perfectă pentru părinții un pic mai timizi, care sunt jenați să răspundă la întrebările directe ale copiilor de această vârstă, și care se pot folosi de ilustrațiile frumoase, de informațiile corecte și de clapetele interesante pentru a răspunde celor mici altfel decât cu ”a venit barza și te-a adus”. Foarte corectă anatomic cartea, mi-a plăcut atenția pentru aceste detalii și simțul răspunderii. Cine știe ce viitori doctori o citesc și li se naște pasiunea pentru studiul corpului uman?

10. Stele și planete.

Ah, cât aș fi iubit această carte atunci când eram mică, pasiontă de Spațiu și visând să ajung astronaut! Cât băteam bibliotecile din Pitești în căutare de astfel de cărți, și găseam doar variante foarte stufoase și plictisitoare, mai potrivite pentru un student la Inginerie Spațială decât pentru un copil de 5-6 ani. ”Stele și planete” se adresează tuturor copiilor fascinați de Spațiu și Univers, de sistemul solar și călătoriile în spațiu, de rachete și aselenizări și explorarea spațială.

Cartea oferă informații corecte despre cum se formează stelele și sistemele solare, cum ia naștere un soare sau o lună, ce se întâmplă atunci când o stea moare și ce face Pământul să fie unic. Minunate fotografiile și ilustrațiile din acest volum, dar mai ales foarte echilibrat felul în care li se povestește copiilor despre viața pe Pământ și posibilitatea de a descoperi viață și în alte locuri din Spațiu.

Nu uitați că până la 28 iulie avem cuponul SUNNY la Editura Casa, care oferă 20% extra-reducere la toate cărțile lor pentru copii – voucherul se cumulează cu discount-urile deja existente pe site, așa că puteți ajunge la reduceri foarte bune dacă îl aplicați la check-out!

Tag-uri:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *